Anmeldt betalingsstandsning fordele/ulemper.
Anmeldt
- offentlighed og gennemskuelighed i rekonstruktionsforsøg
- Fastfrysning af kreditorpositioner
- kreditorværn,
- lovregulerede informationskrav mv.,
Ikke anmeldt - Stiltiende
- ingen offentlighed
- intet kreditorværn
- ingen informationskrav
- højere risiko for erstatningsansvar for ledelse og rådgivere?
Er anmeldt betalingsstandsning en rekonstruktionsmodel?
NEJ, kun et redskab / en rampe til at opnå et resultat for en insolvent virksomhed
Anmeldt betalingsstandsning ”letter” rekonstruktionsarbejdet, der f.eks. kan omfatte en af følgende modeller evt. i kombination:
· Virksomhedsoverdragelse/salg af aktiver
· Aktiesalg helt el. delvist
· Gældskonvertering
· Selskabsdannelse – ”Fugl Phønix” model
· Akkordløsning, henstand, likvidation
· Kapitaltilførsel m.v.
Likvidationsbetalingsstandsning
Afvikling af drift under anmeldt betalingsstandsning, anses for et ”rimeligt formål”,
En udsættelse af en konkurs jf. KL § 24 forudsætter omvendt rimelig udsigt til opnåelse af gældsordning, og kan således ikke begæres mhp. salg af virksomheden.
Fristdagen - betydning
Afgørende bl. a. for fastsættelse af:
· Omstødelsesfrister
· Krav efter konkursordenen
· Værn mod individualforfølgning fra fristdag
· Adgang til sikkerhedsstillelse for lønmodtagerkrav
· Modregning,
· Dividenderetten mellem solidariske skyldnere,
Sikkerhedsstillelse for lønkrav
Ansatte i skyldners virksomhed, som vederlægges periodevist bagud kan kræve, at skyldner stiller betryggende sikkerhed for forfaldent vederlag der vedrører tiden efter betalingsstandsningens anmeldelse, dvs. 14 dages frist eller uden ugrundet ophold efter forfaldstid
LG-lovens § 1, stk. 1, nr. 4 skyldner kan kræve sikkerhedsstillelse fra LG eller LG kan udbetale på tilsynets anmodning op til 1. mdr´s løn.
Kreditorinformation - særligt væsentlige dispositioner
Tilsynet skal underrette evt. kreditorudvalg om "særligt væsentlige dispositioner".
H: Alle kreditorer skal underrettes,
U: medmindre andet er nødvendigt af hensyn til bevarelsen af skyldners virksomhed eller i fordringshavernes fælles interesser
Kreditorværnet - pantefordringer
Skyldner kan kun afhænde el. pantsætte fast ejendom med respekt for uomstødelige udlæg
Ledigt ejerpant kan dog stadig benyttes.
En tvangsauktion berammet efter anmeldelse af betalingsstandsning udsættes.
Salg af udlagt løsøre kan kun ske med udlægshavers accept (ulempe ved udlagt varelager og omsætningsaktiver).
Tilsynet skal forhandle/samarbejde med panthaver!
Hvad er særligt væsentlige dispositioner ?
Ingen fast grænse - afhænger af omstændighederne og formålet med betalingsstandsningen.
Iflg. forarbejderne: kreditorerne har kun krav på "at modtage oplysninger, der er væsentlige for at bedømme dispositionen”.
Sikkerhedsventil, hvis 25 % modsætter sig, kreditorerne indkaldes til møde i skifteretten, hvor et flertal skal godkende dispositionen.
Kreditorværn – simple fordringer
Udlæg og arrest - usikrede krav
Udlæg og arrest kan ikke foretages i skyldnerens aktiver, og skyldners ejendom kan ikke tages til brugeligt pant.
Regnes fra klokkeslettet for anmeldelsen.
Udlægsanmodninger udsættes.
N.B. Udenlandsk konkursbehandling eller betalingsstandsning afskærer ikke individualforfølgning i Danmark.
Hvorfor har lovgiver valgt denne beskyttelse af skyldner ?
Stærkt generende for arbejdet under anmeldt betalingsstandsning, hvis man ikke kan afskære udlæg i f.eks varelager.
Kreditorværnet - pantefordringer
Uomstødelige pantesikrede fordringer
H: Kreditor kan frit forfølge sit krav
Håndpanthaver kan realisere pant
Panthaver kan realisere pant i fondsaktiver, simple fordringer, fx factoring, og virksomhedspant
Leasinggiver kan tilbagetage leaset materiel
U: Skifteretten kan afskære individualforfølgning mod skyldners betaling af løbende ydelser på fordring, KL § 16a (eks. driftsnødvendige aktiver)
Tilsynsrollen
Alene en tilsynsrolle med virksomheden, idet ledelsen fortsat er primært ansvarlig for dispositioner under betalingsstandsningen.
At føre tilsyn med virksomheden på kreditorernes vegne.
At føre tilsyn med, at der ikke sker oparbejdelse af ny gæld.
At føre tilsyn med, at der ikke sker forringende eller forrykkende dispositioner efter anmeldelsen.
At sikre indsigt og kontrol der giver fornødent grundlag for dette tilsyn .
Tilsynet
Tilsynet skal varetage kreditorernes interesser !
En advokat
Skyldner foreslår tilsynsførende ved anmeldelsen.
Skifteretten beskikker tilsynet.
Skifteretten er ikke bundet af skyldners forslag.
Skifteretten kan udskifte tilsynet.
Tilsynets opgaver
Kreditororientering indenfor én uge.
Løbende samarbejde med evt. kreditorudvalg.
Hovedopgaver defineret i KL .
· Arbejde på at etablere kreditorordning/rekonstruktion
· Løbende følge virksomhedens regnskaber/bogføring
· Adgang til antage fornøden sagkyndig bistand.
· Orientere skifteretten ved manglende loyalt samarbejde fra skyldner.
· Anmode skifteretten om ophør.
Tilsynets handleevne og habilitet
Tilsynet kan ikke handle på vegne af skyldner uden fuldmagt !
Tilsynet må ikke være inhabil.
U.2002.233Ø:
Hvorfor regler om et tilsyn ?
Tilsynet kan/skal styre skyldner mod bedste løsning for kreditorerne
Større handlefrihed for skyldner, når tilsynet godkender dispositioner.
Fortrinsret i tilfælde af efterfølgende konkurs, kl. § 94 og ”Beskyttelse” mod omstødelse, når tilsynet har samtykket.
Inhabillitet.
Betalingsstandsningsperioden
H: Max. 3 måneder.
U: ved "ganske særlige omstændigheder"
op til 1 år fra fristdag.
Hvornår foreligger der "ganske særlige omstændigheder” ?
· Upræcist, "konkret begrundelse" er eneste præcise krav!
· Kreditorernes stillingtagen påvirkes af tilsynets arbejde/ansvar
Betalingsstandsningsperioden
I praksis ofte 6-12 måneder - ikke over 1 år.
Betalingsstandsning - ophør
"Resultatløst" ophør.
Savner et rimeligt formål (inkl afvikling).
Illoyalt samarbejde fra skyldner (eks. Manglende regnskab, kreditorly).
Ikke betryggende arbejde for samlet ordning.
Tilsynet har underretningspligt.
Møde inden afg. om ophør.
Kreditorerne har indflydelse på skifterettens vurdering
eller
Skyldneren udebliver uden lovligt forfald
Betalingsstandsning - ophør
De ordinære ophørsgrunde.
Skyldneren tilbagekalder betalingsstandsningen
Der åbnes forhandlinger om tvangsakkord
Der indledes gældssaneringssag
Afsigelse af konkursdekret
Betalingsstandsning udløber uden anmodning om forlængelse
Tilsynet har pligt til at underrette kreditorer om ophøret indenfor 1 uge, men ikke ved ophør grundet udløb!!
Jens Jepsen, advokat.